V 159 – Badend meisje – Steenwijk

particuliere collecties
Hildo Krop Museum,  Steenwijk

1953

foto: hildo krop museum, steenwijk

wit geglazuurde keramiek, 45,5 cm

Van dit beeldje van een jong meisje dat tot aan de knieën in het water staat, bestaan twee wit geglazuurde keramische exemplaren.

Ook bestaat er van dit fraaie beeldje een bronzen exemplaar, welke niet genoemd wordt in de oeuvre catalogus van mevrouw Lagerweij-Polak. Dit bronzen kunstwerk, aanwezig in de collectie van het Hildo Krop Museum (een schenking uit 2008), dateert echter niet van 1953, maar van eerdere datum. Het beeld was namelijk al te zien in september/oktober 1945 in het Amsterdamse Rijksmuseum op de tentoonstelling Kunst in Vrijheid. Op deze tentoonstelling was werk te zien van Nederlandse kunstenaars, die gedurende de oorlogsjaren de door de bezetter ingestelde Kultuurkamer hadden afgewezen – (zie ook P12).
Het bronzen exemplaar van het Badend Meisje moet dus ontstaan zijn in 1945 of eerder.