Mo 52b – schetsen monument Farmsum, Steenwijk

Nicolaas ter Maethstraat, Steenwijk

foto: hildo krop museum, steenwijk

1. scheepslasser
brons, 44 cm

2. zeeman/schipper
brons, 108 cm

Voor het monument ‘De ontmoeting tussen zee en land’ aan de zeesluizencomplex in Farmsum bij Delfzijl (Mo 52a), maakte Hildo Krop in 1958 een aantal schetsen. Voor deze beeldengroep, bestaande uit een zeeman (zee), een scheepslasser (industrie) en een landarbeidster (landbouw), heeft Krop van de eerste twee figuren een schets gemaakt en uitgevoerd in brons.

Van de ‘Scheepslasser’ bestaan twee exemplaren en waren tot het faillissement in 1987 in het bezit van N.V. E.J. Smit & Zn Scheepswerven in Westerbroek, Groningen. Waar de beelden zich nu bevinden is niet bekend.

Van het tweede beeld, ‘Zeeman’, bestaan ook twee bronzen afgietsels. Eén exemplaar uit de collectie van het Hildo Krop Museum is geplaatst bij het sluisje aan de Woldpoort in Steenwijk. Het beeld werd op 20 augustus 2020, de vijftigste sterfdag van Hildo Krop, onthuld door de kleinzoon van de beeldhouwer, Hildo Krop jr. en de wethouder van kunst en cultuur van Steenwijkerland, Trijn Jongman.