Mo 60 – Portret dr. Albert Plesman – Amsterdam

plesman met uitvliegende zwaluwen - foto: loek van vlerken 07.03.2012

Plesman met uitvliegende zwaluwen

plaquette, brons, 65 cm

Deze plaquette werd destijds door Hildo Krop gemaakt voor de dr. A. Plesmanschool, Marius Bauerstraat 2, Amsterdam-West en daar onthuld op 6 maart 1969. Albert Plesman (1889–1953) was een Nederlands luchtvaartpionier en de eerste president-directeur van de KLM.

Hildo Krop (links) bij de opening van de school 6 maart 1969 – foto: hildo krop museum, steenwijk

albert plesman - transport hoofddorp naar steenwijk - foto: loek van vlerken 06.06.2011Toen de Plesmanschool in 2010 werd afgebroken, verdween ook Krop’s bronzen reliëf met de beeltenis van Plesman. Onderzoek waar het beeld was gebleven gaf in eerste instantie weinig resultaat. Bij de gemeente kon men niet vertellen waar het reliëf was. Er werd verteld dat wellicht de sloper van het schoolpand er meer over kon zeggen. Maar de sloper was ook geen reliëf tegengekomen. Na maanden zoeken werd ‘Plesman’ uiteindelijk gevonden in een kantoortje van de ROC-luchtvaartvestiging in Hoofddorp. Gelukkig was het daarna nog even publiekelijk te zien. Het kunstwerk werd tijdelijk uitgeleend voor de tentoonstelling ‘Hildo Krop, Stadsbeeldhouwer van Amsterdam’ (juni 2012 tot eind 2013) in het Hildo Krop Museum in Steenwijk.

tentoonstelling hildo krop stadsbeeldhouwer van amsterdam - foto: loek van vlerken 06.06.2012rechts Plesman op de tentoonstelling ‘Hildo Krop Stadsbeeldhouwer van Amsterdam’