B 100 – ‘Stadionbrug’ – Amsterdam

Amstelveenseweg, Amsterdam

1936-38

staande vrouw met kindje - foto: loek van vlerken 02.04.2011staande vrouw met kindje - foto: loek van vlerken 02.04.2011staande vrouw met kindje - foto: 02.04.2011staande sluiswachter - foto: loek van vlerken 02.04.2011staande sluiswachter - foto: loek van vlerken 02.04.2011staande sluiswachter - foto: loek van vlerken 02.04.2011 stadionbrug - foto: loek van vlerken 27.07.2011 stadionbrug - foto: loek van vlerken 27.07.2011koggeschip - foto: loek van vlerken 02.04.20112 pijlerbekroningen op pijlers naar eigen ontwerp:
1. staande vrouw met kindje op rechter arm, bloesemtak en vogels
op de pijler het koggeschip (eerste zegel van Amsterdam)
2. staande sluiswachter met hendel en tak appels
op pijler het wapen van Amsterdam

italiaanse travertin, 245 cm beelden, 775 cm pijlers

architect: Piet Kramer

Op de Stadionbrug staan op twee pylonen met beelden van een man en een vrouw. Zij markeren de voormalige hoofdtoegangsweg naar Amsterdam vanuit het zuiden. Deze twee beelden van Hildo Krop laat een sluiswachter zien, die met zijn rechterhand de hendel van het brugmechanisme bedient, terwijl de linkerhand ‘de vruchten van zijn arbeid’ draagt. Aan de overkant van de weg staat een vrouw, een moeder die haar kind op de schouder tilt. In haar hand een bloeiende tak en rond haar voeten zijn duiven neergestreken.
Het Hildo Krop Museum in Steenwijk bezit een gipsen studie van deze vrouw met kind op haar rechter schouder (zie ook V 107)

model op schaal in atelier- foto: hildo krop museum

Het ontwerp voor deze brug, die eind jaren dertig van de vorige eeuw gebouwd werd over het Zuider Amstelkanaal bij het Olympisch Stadion, had nogal wat voeten in de aarde. Dit ontwerpproces bestond uit verschillende fases. In eerste instantie kwam de architect van de brug, Piet Kramer, met een ontwerp waar hij al in 1934 aan begonnen was: een muur met eenvoudig beeldhouwwerk op ooghoogte en een zitelement. De gemeente was niet enthousiast omdat het te veel zou wegvallen ten opzichte van de breedte van de brug. Het ontwerp werd afgekeurd. Het tweede ontwerp van Kramer, uit 1936, bestond uit met beeldhouwwerk bekroonde zuilen van verschillende hoogtes. Dit ontwerp werd wél goedgekeurd door de schoonheidscommissie, maar uiteindelijk niet uitgevoerd omdat de verwezenlijking  van dit plan te kostbaar zou worden. Hildo Krop werd om advies gevraagd en kwam met een alternatief, dat door Kramer overigens minder werd gewaardeerd. Aan weerszijden van de Amstelveenseweg  ontwierp Krop aan de zuidkant van de brug twee ranke pijlers, elk bekroond met een beeld. Aan de ene zijde een vrouw met een kindje op de schouder en aan de overkant een sluiswachter. Om het effect op de commissie goed te laten uitkomen had Krop een model van een pijler op schaal gemaakt. De schoonheidscommissie was onmiddellijk enthousiast, omdat men vond dat de hoge pijlers een goed tegenwicht vormden ten opzichte van de verlichtingsmasten van het nabijgelegen stadion. Mede hierdoor viel deze oplossing bij de gemeente in goede aarde en werd dit ontwerp later uitgevoerd.

stadionbrug - foto: loek van vlerken 27.07.2011

bron: Piet Kramer. Bruggenbouwer van de Amsterdamse school, S. Baggelaar/P.v. Schaik, 2016