B 108 – Brug nr. 417 – ‘Beethovenbrug’ – Amsterdam

brugversieringen:
1. ‘Nieuw leven’
2. ‘De handen van de Schepper’

graniet, 86 cm (beelden), 124 cm (incl. sokkel)

architect: Piet Kramer

Voor de brug over het Zuider Amstelkanaal bij de Beethovenstraat maakte Hildo Krop twee brugversieringen. Twee baby’s die elkaar omhelzen, omgeven door een (kool)blad met de titel ‘Nieuw leven’ en een naakt mensenpaar gezeten tussen twee opgeheven handen: ‘De handen van de schepper’.
In de uitbreiding van Amsterdam-Zuid, die volgens de hoofdlijnen van het ‘Plan Berlage’ tot uitvoering kwam, werd een waterweg tussen de Schinkel en de Amstel gegraven. Piet Kramer ontwierp over dit Amstelkanaal, dat bij de Boerenwetering splitst in het Zuider- en Noorder Amstelkanaal, zestien bruggen. Hildo Krop heeft (met uitzondering van twee bruggen, nrs. 401 en 403) voor alle stenen ‘Kramerbruggen’ in het uitbreidingsplan Zuid beelden gemaakt.

foto: joh. krop – Algemeen Handelsblad 27.08.1940

In de collectie van het Hildo Krop Museum in Steenwijk zijn twee voorstudies in gips van deze brugversieringen te bewonderen.nieuw leven en de handen van de schepper - gips - foto: loek van vlerken 13.10.2016