B 115 – Windroos – Stadhuis – Leiden

Stadhuisplein, Leiden

1941-42

in de hal vóór de Burgerzaal:
a. windroos
b. bloemranken
windroos in de hal bij burgerzaal - foto: loek van vlerken 18.07.2013

windroos - foto: loek van vlerken 18.07.2013noord met poolster - foto: loek van vlerken 18.07.2013 zuid - foto: loek van vlerken 18.07.2013oost - foto: loek van vlerken 18.07.2013
west - foto: loek van vlerken 18.07.2013
2 liggende en 2 staande vrouwenfiguren met de letters N, Z, O, W
marmer uit de Pyreneeën (fond) / Carrarisch marmer (figuren), 180 cm (diameter geheel),
ca. 30/35 cm (figuren)

Tegen de linkerwand van de hal vóór de Burgerzaal van het Leidse stadhuis is een marmeren windroos van Hildo Krop geplaatst. De vier hoofdwindrichtingen zijn gesymboliseerd door vrouwenfiguren, waarbij het noorden de Poolster in de hand draagt. De lampjes staan in verbinding met een windvaan op de stadhuistoren en geven de actuele windrichting aan. De windroos is een geschenk van A. de Koster, directeur van meelfabriek De Sleutels te Leiden.

De gipsen modellen bevinden zich in de collectie van het Hildo Krop Museum.

b. bloemranken

smeedijzer

In het plafond van deze hal zijn de glazen cassetten van het tongewelf voorzien van smeedijzeren bloemranken, ontworpen door Hildo Krop.houten reliëf  - foto: hildo krop museum

Het Hildo Krop Museum bezit een houten reliëf, afkomstig uit het atelier van Krop, met dit ontwerp. Dit houten blokje is gebruikt als stempel, waarschijnlijk om het repeterende effect te kunnen beoordelen.
(Zie ook in dit verband de schaal ‘De Blanken / Krop’, waar dezelfde bloemranken terug te vinden zijn).

Aan het exterieur van het Leidse stadhuis is ook werk van Krop te vinden, met name aan de hoofdentree aan het Stadhuisplein (B 101).

bron: het Stadhuis van Leiden, Jan Dröge, 2001