B 74 – Villa – Amsterdam

Apollolaan 1, Amsterdam

1928

hoeksteen - foto: loek van vlerken 11.08.2017faun met harmonika en teckel - foto: loek van vlerken 11.08.2017vrouw met ster - foto: loek van vlerken 11.08.2017
wezel - foto: loek van vlerken 14.02.2012
vrouw met hoed - foto: loek van vlerken 14.02.2012 vos - foto: loek van vlerken 14.02.2012  bok - foto: loek van vlerken 14.02.2012boogschutter - foto: loek van vlerken 09.03.2011  reiger - foto: loek van vlerken 14.02.2012 paard met ster - foto: loek van vlerken 14.02.2011  roofvogel met ster - foto: loek van vlerken 06.03.2012   man met opgeheven handen - foto: loek van vlerken 09.03.2011
Veertien gevelstenen:
1. faun met harmonica en teckel
2. vrouw met ster
3. wezel
4. vrouw met kelkbloem
5. vos
6. bok
7. boogschutter
8. reiger
9. bloem
10. slang
11. kelkbloem
12. paard met ster
13. roofvogel met ster
14. man met opgeheven handen, vogel en bloemen

Franse kalksteen, 60 cm

architect: F.A. den Tex

gevel apollolaan 1 - foto: loek van vlerken 14.02.2012 gevel apollolaan 1 - foto: loek van vlerken 09.03.2011  gevel apollolaan 1 - foto: loek van vlerken 09.03.2011
hildo krop - foto: hildo krop museum
foto: Hildo Krop Museum, Steenwijk

hoeksteen - foto: loek van vlerken 11.08.2017

Deze villa aan de Apollolaan 1 uit 1928 van de architect W.A. den Tex, wordt gekenmerkt door veel authentieke stijlkenmerken. In een van de slaapkamers bevindt zich een raam ontworpen door Gerrit Rietveld. De veertien gevelstenen zijn ontworpen en gebeeldhouwd door Hildo Krop. De vorm van de stenen is geïnspireerd op de bewerkte kubussen, die de architect Den Tex in India had gezien. Krop heeft de architect De Tex op een bijzondere manier willen vereeuwigen door hem onder de prominente faun als teckel af te beelden. Ook de opzichter van de bouw, Van Wezel, kreeg een afbeelding: een wezel. Krop hakte de beelden rechtstreeks in de steen, waardoor de gevelstenen gaandeweg ontstonden (taille directe).

teckel - foto: loek van vlerken 27.07.2011

In één van de scenes van The only Jealousy of Emer van Yeats, een maskerspel dat in 1922 in Amsterdam onder leiding van Albert van Dalsum was opgevoerd en waarvoor Hildo Krop de maskers had ontworpen (Ma 2), kwam een vrouw voor met een lelie. Haar verschijning sprak Krop zo aan dat hij haar in 1928 uitbeeldde op één van de 14 gevelstenen voor de villa aan de Apollolaan. Omdat Krop deze reliëfs ’taille directe’ hakte, bleek dat de bloem ten opzichte van de hand niet de juiste verhouding had, zodat de kelkbloem hier meer op een hoed lijkt.  In 1934 gebruikte hij dit motief nog een keer, dit keer op een bronzen penning (P 8).

vrouw met kelkbloem - foto links: loek van vlerken-foto rechts: hildo krop museum

bron: Hildo Krop Penningen, Pieter Jonker/Emmy Lagerweij-Polak