B 8 – Zittende Boeddha – Amsterdam

Openbare School voor Uitgebreid Lager Onderwijs (Houtmanschool)
Wormerveerstraat 15, Amsterdam

1916-17

boeddha - foto: hildo krop museum (bewerking: loek van vlerken)
foto: Hildo Krop Museum, Steenwijk

houtmanschool - foto: hildo krop museum
foto: Hildo Krop Museum, Steenwijk

houtmanschool - foto: beeldbank Stadsarchief Gem.Amsterdam
foto: Stadsarchief, Amsterdam

ingangsversiering: zittende Boeddha met wapen van Amsterdam tussen twee staande figuren en de vier elementen water, lucht, aarde en vuur.

beton, afmetingen niet bekend

Dit werk is verloren gegaan bij de afbraak van de school in 1964, na een brand van het pand begin jaren zestig.
Voor deze ingangsversiering gebruikte Hildo Krop het moderne materiaal gewapend beton. Bij de bouwkunst aan het Scheepvaarthuis was daar al ervaring mee op gedaan, maar in de beeldhouwkunst was het volkomen ongebruikelijk. Het werd echter tegen het eind van de Eerste Wereldoorlog vaker toegepast omdat natuursteen uit de groeven van de oorlogvoerende landen moeilijk te krijgen was. Helaas bleek dit beton meestal niet bestand tegen klimaat van ons land en van veel van deze betonnen beeldhouwwerken waren de voorstellingen na zo’n veertig jaar praktisch onherkenbaar geworden.