B 89 – Vossius-gymnasium – Amsterdam

1930-34
erasmus - foto: loek van vlerken 17.02.2011
standbeeld Erasmus

Franse kalksteen (Antéor), 295 cm (incl. sokkel), 200 cm (excl. sokkel)

architect school: N. Lansdorp

vossius gymnasium - foto: loek van vlerken 08.02.2011In het begin van de jaren dertig van de vorige eeuw ontstond er een sterk verminderde behoefte aan bouwbeeldhouwwerk. Dat lag niet alleen aan de verslechterde economische omstandigheden. De Amsterdamse School, die in de loop der jaren toch al veel van de oorspronkelijke rijkdom aan decoratie en symboliek had verloren, raakte haar leidende positie in Nederland kwijt en moest plaats maken voor de Nieuwe Zakelijkheid. Door deze ontwikkeling veranderde de rol van de bouwbeeldhouwkunst aanzienlijk. Was deze bij de gebouwen in de stijl van de Amsterdamse School opgevat als een integraal onderdeel van de architectuur, nu werd de sculptuur als een autonoom element, toegevoegd aan het gebouw. Na 1932 verschoof de tendens steeds verder van tegen een gebouw naar losstaande beelden, die voor of tegen een gebouw werden geplaatst. Dit betekende ook voor Hildo Krop een ander type opdrachten. Toen de gemeente in 1930 besloot Krop in te schakelen bij de bouw van het Vossius Gymnasium, werd gekozen voor een los standbeeld van Desiderius Erasmus (1466-1536) bij de ingang van de school.

erasmus (detail) - foto: loek van vlerken 29.01.2018Voor de omslag van het boek dat Erasmus in zijn handen heeft, ontwierp Krop een vrouwfiguur. Zij heeft haar handen hoog, als een symbool van de vrede.

tekst sokkel - foto: loek van vlerken 17.02.2011
De Latijnse tekst op sokkel luidt:
Qui vitat molam, vitat farinam
betekenis: wie de molen mijdt, krijgt geen meel

Het Hildo Krop Museum is in het bezit van de film ‘Het ontstaan van Erasmus – een beeld van Hildo Krop’ uit 1933/34. Unieke beelden van het moment (najaar 1933) dat het gigantische blok natuursteen wordt afgeleverd bij het atelier van Krop op de Plantage Muidergracht, tot de plaatsing van het voltooide Erasmusbeeld naast de ingang van het Vossius-gymnasium in de zomer van 1934. We kunnen het gehele maakproces van het beeld volgen: van het aanvoeren van de steen per schuit, het naar het atelier verplaatsen met trekpaard via een vetslee, het  kloven, hakken en afwerken, tot het vervoeren en plaatsen van het beeld.

Gedurende de openingstijden van het museum is deze bijzondere film te bekijken. (tijdsduur 15 minuten – muziek: Francis Poulenc – montage: Loek van Vlerken – 2018).

still uit de film ‘Het ontstaan van Erasmus – een beeld van Hildo Krop’

In Gouda staat in een parkje bij de Sint Janskerk het bovendeel van dit beeld, uitgevoerd in brons (Mo43). Ook voor het Vredespaleis in Den Haag heeft Krop een beeld van Erasmus gemaakt. Dit bronzen beeld uit 1936-37 staat in de tuin van het paleis (Mo13).

Aan de achterzijde van het Vossiusgymnasium, in de Willem Royaardsstraat, bevindt zich op een zuiltje van baksteen een vos zittend voor een cypresboompje van Hildo Krop.
Zie voor meer informatie: B 55 c