B 9 a – Gevelversieringen Telefoondienst – Amsterdam

oorspronkelijk Herengracht 295, Amsterdam
herplaatst Kamerlingh Onneslaan, Amsterdam

1916-19

hoofdingang - foto: loek van vlerken 25.01.2011oorspronkelijke ingang herengracht - foto lagerweij-polak (fotograaf onbekend) foto: Lagerweij-Polak

fragment hoofdingang - foto: loek van vlerken 25.01.2011
noorden - foto: loek van vlerken 20.01.2012oosten - foto: loek van vlerken 20.01.2012
westen - foto: loek van vlerken 20.01.2012zuiden - loek van vlerken foto: 20.01.2012gevelversieringen o.a. omlijsting ingang
Het Noorden: Inuit, Walrus en IJsberen
Het Oosten: Aziaat, Tijger en Ossen
Het Westen: Indiaan, Buffel en Paarden
Het Zuiden: Afrikaan, Olifant en Leeuw
kop Mercurius
land (gebouwen) en zee (zeilschepen)
mensfiguren

Muschelkalksteen

Architecten: G.J. Rutgers, P.L. Marnette o.l.v. A.R. Hulshoff

herengracht 295 - foto: stadsarchief amsterdam - fotograaf onbekend - jaren 50
foto: Stadsarchief Amsterdam – fotograaf onbekend – jaren 50

De eerste echte grote opdracht van de gemeente aan Krop betrof het ontwerpen van versieringen voor het hoofdgebouw van de gemeentelijke telefoondienst aan de Herengracht 295, waarvan nu alleen nog de achterkant aan het Singel intact is. Krop beeldde boeren, mijnwerkers en bouwvakkers uit, die staan voor de moderne handel, scheepvaart, landbouw en industrie. Springende gazelles symboliseren de snelheid en figuren van een Afrikaan, Aziaat, Indiaan en Inuit verbeelden het wijde bereik van de telefoon.
Bij vernieuwing van het pand aan de Herengrachtzijde in 1954 is de gevel verloren gegaan op de ingangsomlijsting na, die herplaatst werd aan het gebouw Telefoondienst Kamerlingh Onneslaan 1.
Overigens heeft Krop de nieuwe gevel aan de Herengracht ook van een nieuw beeldhouwwerk voorzien (B 125)

zie ook : Gevelversieringen Telefoondienst – Singel.

omlijsting hoofdingang - het westen - gipsmodel - foto: hildo krop museum, steenwijk
gipsmodel ‘Het Westen’ – foto: Hildo Krop Museum, Steenwijk