Me 28 – Meubels voor mevrouw A.H. Hondius-Crone – Amsterdam

a. twee ingebouwde kasten
b. theemeubel met ajourreliëf
c. gebeeldhouwde mahoniehouten lamp
d. lage achthoekige lage tafel
e. hoekbank
f. twee fauteuils met gebeeldhouwde panelen aan rugzijde
g. rustbank met boekenkast
h. reliëf
i. lamp met ajourreliëf
j. lichtgrijs tapijtje

De meubels zijn (tenzij anders vermeld) van bruin eikenhout met details van coromandelhout.

detail rugleuning fauteuil – houtsnijwerk

In 1920-1921 ontwierp Hildo Krop een uitgebreide kamerinrichting voor de salon en eetkamer van het echtpaar Hondius Crone in Amsterdam. Onder andere zijn een hoekkast, een tafel, enkele stoelen, een wandmeubel een boekenkast met rustbank en een plafondlamp bewaard gebleven.

Uit het archief van het Hildo Krop Museum blijkt dat het Rijksmuseum een paar van de twee genoemde fauteuils  in de collectie heeft. Het betreft een schenking van mevrouw A.H. Hondius-Crone (in Lagerweij-Polak genoemd als Me28). Waarschijnlijk gaat om dezelfde fauteuils door Krop ontworpen en uitgevoerd door de firma Nusink & Zonen. Overigens is de bekleding (zwart-beige gestreept) van deze leunstoelen gespiegeld aan die van de fauteuils van Huize de Geer (Me34).

foto’s: hildo krop museum, steenwijk