P 6 – Penning H.A.J. Baanders – Steenwijk

particuliere collectie (brons)
Hildo Krop Museum, Steenwijk (gips)

foto: architecten bureau baanders

brons, diameter 8,2 cm

foto: arie van andel

gips, diameter 8,2  cm

Ter gelegenheid van zijn 25 jarige jubileum als architect maakte Hildo Krop voor Herman Ambrosius Jan Baanders een erepenning. Hij ontwierp deze penning op verzoek van de vrouw en kinderen van de architect.
Aan de voorzijde van de penning zien we een mannenfiguur met een schop, als symbool van 25 jaar scheppende arbeid. Aan de achterzijde staat de tekst:

Gy Waart.Gy zijt.Gy zult dezelfde blijven

foto: arie van andel

Met Baanders had Krop regelmatig samengewerkt, zoals o.a. aan het woningencomplex (B93) aan de Rooseveltlaan en het winkelpand van Piet van den Brul (B85) aan de Nieuwendijk in Amsterdam. Ook aan de nieuwe toren van de Sint Nicolaaskerk in IJsselstein werken Krop en Baanders samen (B56).

bronnen: Hildo Krop Penningen, Pieter Jonker/Emmy Lagerweij-Polak, 2014; Architectenbureau Baanders – van jugendstil naar modernisme, R.J. Baanders en A.H. Baanders-Buisman, 2021