Staande man met omhoog gestrekte arm – Steenwijk

Hildo Krop Museum, Steenwijk

ca. 1947-49

polychroom geglazuurde keramiek, 21 cm

Een bijzonder plastiekje is deze man met opgeheven arm en een hond (vosje?) aan zijn voeten en op zijn rechter heup een aantal vanuit zijn lies omhoog vliegende vogels. Hebben we hier te maken met een mens, staande in de natuur? De symboliek van Hildo Krop is toch al vaak moeilijk te doorgronden, maar bij dit werk wordt het wel erg gissen. Hier komt nog eens bij dat Krop met zijn keramiek constant aan het experimenteren was. Drie keer, vier keer, soms wel zes keer terug in de oven en steeds weer met een nieuwe laag glazuur, waardoor de geboetseerde lijnen vervaagden.  Het beeldje werd waarschijnlijk gemaakt eind jaren veertig, een periode waarin Krop met veel kleine keramiekwerkjes bezig was. Deze bezigheid was een welkome afleiding en het hield zijn creatieve geest scherp in een tijd waarin hij verschillende grote oorlogsmonumenten ontwierp en uitwerkte.

Het beeldje komt uit de inventaris van het atelier van Krop en is een onderdeel van de collectie van het Hildo Krop Museum.