V 110 – Lopend vrouwelijk naakt – Steenwijk

brons, gips, aardewerk, 104 cm

brons: verblijfplaats onbekend
gips en aardewerk: Hildo Krop Museum, Steenwijk

Dit ‘Lopend vrouwelijk naakt’ van Hildo Krop is een bijzonder beeld, dat een nadere beschouwing oproept. In Lagerweij-Polak is zo goed als geen informatie over het werk te vinden. Slechts het jaartal en de afmeting wordt vermeld en dat het beeld in brons is afgegoten. Het Hildo Krop Museum bezit een foto van een fragment van dit bronzen beeld.

Daarnaast zijn er in de museumcollectie twee andere varianten van het beeld te vinden: het origineel in gips en een uitvoering in geglazuurd chamotte aardewerk. Omdat Krop het werk in verschillende uitvoeringen heeft gemaakt, is het aannemelijk dat hij dit werk geslaagd vond. En terecht! Met het naar rechts overhellend, enigszins getorst bovenlichaam lijkt het of deze vrouw echt loopt. Ook het fraai krullend haar en het karakteristieke hoofd van de vrouw, maakt dit werk belangwekkend.

Dit ‘Lopend vrouwelijk naakt’ is waarschijnlijk geen opdracht en behoort tot het zogenaamde vrije werk van Krop. Voor naakten maakte Krop vrijwel altijd gebruik van modellen. Vaak was het beeld dat Krop van zo’n model maakte een interpretatie van het lichaam, zoals bijvoorbeeld bij het ‘Zittend vrouwelijk naakt’ (V 96) uit 1934. Bij het ‘Lopend  vrouwelijk naakt’ heeft de beeldhouwer het model natuurlijk weergegeven. Mogelijk heeft Dorothea la Ververe voor dit werk model gestaan, zoals een notitie in het museumarchief suggereert.

geglazuurd chamotte aardewerk