V 119 – Doodsportret mevrouw Th. Mann-Bouwmeester – Steenwijk

1939

gips, 47 cm

Hildo Krop was al vroeg bekend met het Nederlandse theater. Aan het begin van de jaren twintig van de vorige eeuw vroeg de danseres-choreografe Gertrud Leistikow hem een aantal maskers te maken voor haar dansvoorstellingen (Ma1). Ook voor de acteur-regisseur Albert van Dalsum maakte Krop toneelmaskers (Ma2). In de loop der jaren kende Krop veel toneelspelers, waarvan hij enkele geportretteerd heeft, zoals Charlotte Köhler (V126), Fien de la Mar (V120) en dit doodsportret van Theo Mann-Bouwmeester.

Theo Mann-Bouwmeester (1850-1939) maakte haar debuut als zevenjarige. Sarah Bernhardt was haar inspiratiebron, die zij in 1880 in Amsterdam zag optreden. Datzelfde jaar beleefde zij haar eigen doorbraak bij het grote publiek.

Zij had een breed repertoire, van klassieke tragedies tot eigentijdse stukken en was lange tijd Nederlands bekendste actrice.

Sinds 1955 wordt jaarlijks de naar haar genoemde Theo d’Or verleend voor de beste vrouwelijke hoofdrol gedurende het seizoen.

bron: wikipedia