V 120 – Portret mevrouw Fien de la Mar

particuliere collectie

1939

foto: hildo krop museum, steenwijk

brons, 33 cm

Hildo Krop maakte dit portret van Fien de la Mar (1898-1965) een jaar voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog.

Krop was al vroeg bekend met het Nederlandse theater. Aan het begin van de jaren twintig van de vorige eeuw vroeg de danseres-choreografe Gertrud Leistikow hem een aantal maskers te maken voor haar dansvoorstellingen (Ma1). Ook voor de acteur-regisseur Albert van Dalsum maakte Krop toneelmaskers (Ma2). In de loop der jaren kende Krop veel toneelspelers, waarvan hij enkele geportretteerd heeft, zoals Theo Mann-Bouwmeester (V119), Charlotte Köhler (V126) en van het grote en veelzijdige talent Fientje de la Mar, ‘de koningin van het Nederlandse cabaret’.

In de vooroorlogse Nederlandse geluidsfilms, waaronder De Jantjes (1934), Bleeke Bet (1934), Op stap (1935) en De spooktrein (1939), was zij dé ster.

bron: wikipedia