V 122 – Zittende kat, Steenwijk

1 exemplaar wit marmer , 44 cm
1 exemplaar brons
1 exemplaar gips

In de oorlogsjaren was er voor Hildo Krop niet veel werk te doen. Hij had geweigerd om voor de Kultuurkamer te tekenen en was hierdoor zijn baan bij de gemeente kwijt geraakt. Daarnaast ontstond er ook een probleem met betrekking tot het verkrijgen van materiaal. Niet tekenen voor de Kultuurkamer betekende ook dat hij geen materiaal kon aanschaffen om te werken. Gelukkig had hij nog wel wat voorraadjes steen. Waarschijnlijk had hij nog wat stukken onbewerkt marmer liggen, gezien zijn productie in die jaren van beeldhouwwerk in marmer. Hij maakte in dit materiaal enkele naakten (V121, V124, V129), een liggende vrouw met kindje (V123) en deze zittende kat. Van deze kat met een ‘Egyptische’-uitstraling is helaas geen afbeelding bekend. Er bestaat ook een uitvoering in brons. Hoogst waarschijnlijk is deze bronzen uitvoering, waarvan de afmetingen niet bekend zijn, pas na de oorlog ontstaan.

brons – foto: hildo krop museum, steenwijk

Het Hildo Krop Museum heeft het fraaie gipsen model van deze kat in haar collectie. Dit model is echter exact twee keer zo groot als het marmeren exemplaar. Deze zuinigheid vloeit voort uit door de beperkte hoeveelheid marmer die Krop in die jaren had.

Ook bezit het museum een gipsen beeld van twee parende katten (47 x24 cm). Mogelijk is dit werk in dezelfde periode als de zittende kat ontstaan.