V 13 – Mien Krop-Sleef – Vrouw van de kunstenaar – Steenwijk

1916/17

brons, 19 cm

gips, 19 cm

Van zijn familieleden maakte Hildo Krop verschillende portretten. Van zijn echtgenote Wilhelmina Frederika Sleef maakte hij twee portretten. De eerste, hier afgebeeld, dateert van 1916-1917.
In 1914 trouwde Krop met Mien Sleef. Krop was een regelmatige bezoeker van liederen-avonden, waar gezongen werd door amateurs. Op een van deze avonden heeft Krop Mien Sleef leren kennen. Zij was de dochter van de voorzitter van de Amsterdamse SDAP-afdeling en typograaf J.W. Sleef. De omgang met het gezin Sleef zal Krops’ politieke vorming ongetwijfeld hebben beïnvloedt . Anders dan Krop die goedaardig van karakter was, hoewel hij zeer boos kon worden, had Mien een felle en fanatieke natuur.
De bronzen kop bevindt zich in een particuliere collectie. Het Hildo Krop Museum bezit het gipsen afgietsel van dit portret.
Een tweede portret van zijn vrouw maakte Krop tien jaar later (V61).