V 149 – Wandelende Jood – Amsterdam

foto: rijksmuseum, amsterdam
foto’s: j. anema

brons, 43 cm

Dit bronzen beeld is een uitwerking van een schets welke Hildo Krop maakte voor zijn ontwerp voor het Churchill-monument uit 1949 (Mo37). Het gaat hier om het detail ‘Freedom of religion’.  Deze uitgewerkte schets werd door Krop de ‘Wandelende Jood’ of ‘Zwervende Jood’ genoemd.
Van het beeldje zijn twee exemplaren in brons gegoten. Eén exemplaar is in het bezit van het Rijksmuseum in Amsterdam, een tweede in een particuliere collectie. Het originele gipsen beeld bevindt zich in de collectie van het Hildo Krop Museum.
Deze Wandelende Jood was te zien op de tentoonstelling ter ere van de 80e verjaardag van Krop in de Gouden Engel in Steenwijk van 26 februari tot 4 maart 1964 en in Amsterdam in het Stedelijk Museum van 24 april tot 24 mei 1964.

bron: Joost Anema

gips, 43 cm