V 152 – Vincent van Gogh – Steenwijk

vincent van gogh (terracotta) - foto: lagerweij-polak
terracotta – foto: lagerweij-polak

terracotta/keramiek, 47 cm

Begin jaren dertig van de vorige eeuw maakte Hildo Krop een Vincent van Gogh-monument voor de gemeente Nuenen. Twintig jaar later ontstond van zijn hand een kop van Van Gogh. Hij maakte een terracotta en een keramiek exemplaar van dit portret van de door hem bewonderde schilder. De verblijfplaats van de terracotta kop is niet bekend. Het exemplaar van keramiek is te vinden in de collectie van het Hildo Krop Museum in Steenwijk. Deze Van Gogh-plastiek oogt, zelfs na een uiterst knappe restauratie, nog steeds alsof deze een keer zwaar beschadigd is geweest door een val. De restaurator, tevens een kenner van Krops werk, was heel stellig in zijn mening: gebarsten tijdens het diverse keren bakken en glazuren omdat de kop van te dik materiaal was gemaakt. Het was typerend voor de werkwijze van Krop: altijd de grenzen opzoekend van wat nog nèt kan of nèt niet.

bron: Hildo Krop ‘Keramiek’, Wim Heij