V 171 – Johan Wertheim – Steenwijk

Hildo Krop Museum, Steenwijk

1958 – 59

johan wertheim - foto: loek van vlerken 07.05.2018johan wertheim - foto: loek van vlerken 07.05.2018johan wertheim - foto: loek van vlerken 07.05.2018johan wertheim - foto: loek van vlerken 07.05.2018

terracotta, 18 cm

Johan Wertheim (1898-1977) was in zijn tijd een bekende beeldhouwer, vooral als portrettist. Ook als cultuurondernemer heeft hij zich bijzonder onderscheiden; hij was de initiatiefnemer van de succesvolle Stichting Openbaar Kunstbezit. Wekelijks werd op de radio en later ook op televisie een kunstwerk besproken waarvan de abonnees tevoren een reproductie thuis gestuurd hadden gekregen.
Aan het eind van de jaren vijftig maakte Hildo Krop van deze Johan ‘Jobs’ Wertheim een klein figuurportret. Wim Heij schrijft over dit beeldje in de uitgave ‘Portretten’  (2011) van het Hildo Krop Museum: “Het is zonder meer frappant hoe Krop in een beeldje van slechts achttien cm hoog, door het een bepaalde houding te geven, de totale mens Wertheim heeft weten te typeren”.
Dit figuurportret in terracotta behoort zonder meer tot het beste wat Krop als portrettist heeft gemaakt en bevindt zich in de collectie van het  Hildo Krop Museum in Steenwijk.

Ook bezit het museum een foto waarop Wertheim een portret maakt van Hildo Krop. In zijn eigen atelier zit Krop pontificaal te poseren, terwijl Wertheim zorgvuldig de kleistukjes modelleert. Of er iets met het kleimodel is gedaan is niet duidelijk. Bij het Hildo Krop Museum is het niet bekend of er een afgietsel van is gemaakt.

foto: hildo krop museum, steenwijk

bron: Portretten, Wim Heij, 2011