V 42 – De Omhelzing – Den Haag / Steenwijk / ESKAF

Kunstmuseum, Den Haag
Hildo Krop Museum, Steenwijk

1923
de omhelzing gem.museum den haag - foto: loek van vlerken 09.01.2018de omhelzing gem.museum den haag - foto: loek van vlerken 09.01.2018de omhelzing gem.museum den haag (detail) - foto: loek van vlerken 09.01.2018
hardsteen, 58 cm (Den Haag)

de omhelzing - foto: loek van vlerken 13.10.2016
de omhelzing - foto: loek van vlerken 13.10.2016 de omhelzing - foto: loek van vlerken 13.10.2016
donkerbruine grès, 45 cm (Steenwijk)

De hardstenen uitvoering van Hildo Krop’s  ‘De omhelzing’ uit 1923 maakt deel uit van de collectie van het Kunstmuseum in Den Haag. De grès-uitvoering*, in het bezit van het Hildo Krop Museum in Steenwijk, is enkele centimeters kleiner en heeft op de voet de meegegoten signatuur van Krop. Aan de binnenzijde staat ‘ESKAF Steenwijk’ gekrast. Mogelijk dat dit ontwerp bedoeld was als bekroning van een trappaal of als eindstuk van een balustrade, gezien het ontluchtingsgaatje aan de bovenzijde voor als de bodem ingemetseld zou worden. Van een dergelijke toepassing is echter niets bekend.

* grès is extra heet gebakken klei tot op een temperatuur waarop het net niet smelt (sinteren) waardoor de buitenlaag zeer hard wordt.

bron: Hildo Krop Keramiek, Wim Heij