V 43 – Vrouwenfiguur

verblijfplaats onbekend

ca. 1924

foto: Artnet
foto: Wendingen 1927 nr.1

verguld en rood gepolychromeerd mahoniehout, 32 cm

Van Hildo Krop bestaan een aantal beelden die zijn afgewerkt met verguldsel, waaronder dit vrouwenfiguur uit ca. 1924. Dat Krop deze beelden van hout of keramiek verguldde, heeft behalve een decoratieve ook een symbolische oorsprong. Net als de Griekse god Pan en de faun, is de gouden mens in het werk van Krop terug te voeren op Herman Gorters gedicht ‘Pan’.

In zijn tweede boek ‘Pan’ uit 1912 daalt Pan af naar de aarde. Hij bezoekt de fabrieken van de arbeiders en hij ziet het leed dat door de uitbuiting van het kapitalisme wordt veroorzaakt. Hij maakt een staking mee. Hij ziet de arbeiderskracht groeien en raakt ervan overtuigd dat de revolutie noodzakelijk is. Hij ziet hoe het ‘Gouden Meisje’ de arbeidersklasse toezingt en vervult met vuur. Hij bezoekt ook een bijeenkomst van arbeidersvrouwen:

En ook een vergaad’ring van vrouwen, die
Nog niet in den strijd waren, bezocht Pan.
Die vrouwen zaten stil te luisteren.
Een storm sloeg over hen van trotsche woorden:
‘Vrouwen, vereenigt u, en strijdt met ons,
Strijdt met ons mee den revolutie-strijd,
Staakt tegen de patroons en maakt een bond
Met de mannen voor nieuwe maatschappij.’
(p. 184)

Net als in Gorters Pan mogen de ‘gouden’ sculpturen van Krop uit deze periode gezien worden als de mens in een ideale wereld.