Man met meisje op zijn knie, Steenwijk

verblijfplaats van de stenen uitvoering is onbekend
de gips uitvoering bevindt zich in de collectie van het Hildo Krop Museum, Steenwijk

ca. 1937

steen/gips, 72 cm

In de oeuvrecatalogus van Lagerweij-Polak staat op pagina 129 een rubriek ‘onvoltooid werk in steen’. In deze rubriek wordt een item vermeld met de titel ‘Man met meisje op zijn knie’. Op twee foto’s in het archief van het Hildo Krop Museum met afbeeldingen van zijn atelier is dit werk in steen te zien.

atelier – foto: hildo krop museum, steenwijk

Ook is te zien dat het model dat voor het meisje heeft geposeerd al vaker voor Krop model heeft gestaan. Voor het lopend vrouwelijk naakt (V 110) uit 1937 heeft dezelfde vrouw model gestaan. Het is aannemelijk dat dit onvoltooide beeld ook in die periode ontstaan is.

Gezien de gelijkenis van Krop met het mannenfiguur, zou dit werk ‘Beeldhouwer met model’ genoemd kunnen worden.

Waarom het werk niet is voltooid en waar het is gebleven is niet bekend.