Steigerend paardje – Steenwijk

ca. 1958

polychroom geglazuurde keramiek, 37 cm

Dit steigerende paardje is vermoedelijk rond 1958 door Hildo Krop gemodelleerd en heeft in eigen oven gebakken en geglazuurd. Dit is een van de eerste kunstwerken van Krop welke door de gemeente  Steenwijkerland werd aangekocht en dateert van de periode dat er van een Hildo Krop Museum nog geen sprake was. Het polychroom geglazuurde steigerende paard heeft een grote uitdrukkingskracht en is een exemplarisch voorbeeld van de beeldhouwerskeramiek van Krop.
Een groter contrast dan tussen het monumentale steigerende paard van de Kinderbrug (B82), het uit marmer gehakte exemplaar (V46) en dit keramische object, is nauwelijks denkbaar. Het toont niet alleen aan dat Krop van alle markten thuis was, maar ook dat hij in de diversiteit aan uitingen een  hoog niveau wist te bereiken.
Dit steigerende paardje is overigens een studie voor een groter werk, namelijk een vogeldrinkbak uit 1961. Op de rand van de grote ronde schaal staat dit, uitgevoerd in gegoten marmerbeton (V177).

bron: Het Dier, Wim Heij, 2020